مهم ترین چالش های بازاریابی در سال ۹۸

در سال ۹۸ کسب و کارها با توجه به شرایط کلان اقتصادی و سیاسی به نظر می رسد سال جدید پر از چالش های گوناگون برای کسب و کارها باشد. البته سال ۹۷ نیز شرایط ایده آلی برای کسب و کارها نداشت و آنها در میان انبوهی از اتفاقات سریع احساس سردرگمی داشتند. با توجه به تجربه ی سال ۹۷ به نظر می رسد کسب و کارها باید استراتژی مشخصی در رشد یا حفظ شرایط موجود داشته باشند. در این میان استراتژی های بازاریابی و فروش به عنوان رکن اساسی هر بنگاه اقتصادی که جریان درآمدی را برای کسب و کارها ایجاد می کند، می تواند نقش مهمی در موفقیت یا شکست کسب و کارها در سال جدید ایفا کند.

تمرکز بر کاهش هزینه های فروش یا بهینه کردن فعالیت های بازاریابی و تبلیغات و ایجاد روابط مستحکم با مشتریان اصلی شاید اولین و متداول ترین استراتژی های کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای کوچک و متوسط باشد. صرف نظر از موفقیت هر کدام از این استراتژی ها در ابتدا بایستی به حوزه فعالیت شرکت و موقعیت در بازار توجه شود. البته اجرای هر کدام از این استراتژی ها چالش های خاص خود را دارد به عنوانه مثال کاهش هزینه های فروش به احتمال قوی با کاهش نرخ تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل همراه خواهد بود و یا تمرکز بر مشتریان سودآور ممکن است فرصت ورود به بازارهای جدید را از کسب و کار بگیرد.

شاید اگر چالش های بازاریابی در سال ۹۷ را با دقت بیشتری بررسی کنیم بتوانیم چالش های سال آینده را بهتر درک کرده و خود را برای آنها اماده کنیم. در یک نظرسنجی در کانال های تلگرام از مدیران ارشد و صاحبان کسب و کار پرسیده شد که مهم ترین چالش های آنها در سالی که گذشت چه بوده است. تصویر زیر نتیجه پاسخگویی ۹۶۰ نفر به این سوال بود.

در تصویر بالا مشاهده میفرمائید سه موردی که بالای ۱۰٪ از شرکت کنندگان، آن را به عنوان چالش اصلی مطرح کرده اند عبارت اند از تولید محتوای مناسب و جذاب، ایجاد سرنخ فروش و ورود ترافیک به سایت و کمبود منابع مالی.

به نظر می رسد با گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی، مخاطبان یاد گرفته اند تا دیگر  زمان و توجه خود را به هر تبلیغ یا محتوایی جلب نکنند تا کسب و کارها با درک نیاز مخاطبان خود تولید محتوا را به سمت خلاقیت و استفاده از روش های بازاریابی درونگرا معطوف کنند. این کار ضمن کاهش هزینه های بازاریابی باعث می شود مخاطبان خود به سمت شما هدایت شوند. تمرکز بر بازاریابی محتوا (content marketing) بازاریابی ایمیلی و بهینه سازی موتورهای جستجو میتواند راهکارهای بسیار مناسبی برای رفع این چالش باشند.

یکی دیگر از چالش های اساسی ایجاد ترافیک برای سایت و به عبارتی ایجاد سرنخ فروش بوده است. طبیعی است که به مرور زمان، هزینه ی ایجاد سرنخ فروش افزایش یافته است. بیلبوردهای سطح شهر را در نظر بگیرید که هر سال با رشد قیمتی زیادی روبرو هستند. در این میان بازاریابی دیجیتال می تواند راه نجاتی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط باشد که بتوانند با هزینه ی کمی در بازار رقابتی حضور داشته باشند. ترافیک موثر با استفاده از راه هایی مانند ریپورتاژ یا SEO و همچنین تبلیغات در وب و شبکه های مجازی امکان پذیر است. البته اکثر مدیران کسب و کار با این موارد آشنایی دارند اما آنچه باعث شده این مورد به یکی از چالش های اصلی کسب و کارها در سال ۹۸ تبدیل شود عدم آگاهی از شیوه ی تبلیغات و تشخیص روش های مناسب تبلیغات برای مخاطبان بوده است. در واقع به نظر می رسد تمرکز بر روی رسانه باعث شده شیوه های تبلیغاتی، چگونگی تبلیغات و محتوای تبلیغاتی به حاشیه رانده شود و نتیجه ی آن کاهش سرنخ فروش باشد. البته باید به یاد داشت که سرنخ فروش ارزشمند است و باید به درستی با کمک فرآیندهای فروش و بازاریابی به مشتری بالفعل تبدیل شود. این کار با استفاده از نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری امکان پذیر است

مورد آخر نیز که اتفاقی کاملا آشنا در عرصه مدیریتی است و تنها با برنامه ریزی و حضور مشاورین ماهر در امر اجرا و مشاوره کمپین های تبلیغاتی می تواند در مدیریت هزینه های بازاریابی و تبلیغات موثر باشد.

به صورت کلی یپش بینی می شود با تمایل کسب و کارها برای کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری فعالیت های بازاریابی و تبلیغات، استفاده از خلاقیت در بازاریابی و توجه به نیاز مشتریان و شیوه های بازاریابی می تواند شرایط متعادلی را برای کسب و کارها در سال جدید ایجاد نماید.

تاریخ انتشار اصلی : 2019-05-04 16:12:12

    نظر خود را بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    55 + = 58