همه چیز درباره گوگل ادز

گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز (Google Ads) سیستم تبلیغات گوگل است. این سیستم از دو محصول مجزای شبکه جستجو (Search Network) و شبکه نمایش (Display Network) تشکیل می‌شود. 

دلایل استفاده از گوگل ادز

امروزه تقریبا اغلب افراد برای پیدا کردن محصولات و خدمات مورد نیاز خود از جستجوی گوگل استفاده می‌کنند. بدین ترتیب گوگل ادز یکی از بهترین راه‌ها است که خود را در معرض دید مخاطبان و مشتریان بالقوه قرار دهید.

اما در رابطه با هزینه‌ای که برای گوگل ادز باید پرداخت کنیم. نکته اول این است که شما نه برای کل تبلیغات، که برای هر کلیک هزینه پرداخت می‌کنید (Cost Per Click=CPC). در واقع نمایش تبلیغات شما رایگان است و تنها زمانی هزینه تبلیغات از حساب شما کسر می‌شود که کاربر روی تبلیغات شما کلیک کند.

مزیت اصلی گوگل ادز، سرعت بالای نتیجه دادن آن است. راه اندازی یک حساب اینستاگرام شاید ساده باشد، اما برای اینکه بتوانید آن را به ابزاری قوی برای فروش محصولات خود تبدیل کنید نیاز به زمان و تلاش فراوانی دارید. ولی گوگل ادز به شما این امکان را می‌دهد که تنها با چند کلیک، ترافیک بسیار زیادی را وارد سایت خود کنید. و از آن بهتر اینکه این ترافیک ورودی، افرادی هستند که کلید واژه مورد نظر شما را سرچ کرده‌اند؛ یعنی دقیقا مخاطبان هدف شما.

آشنایی چگونه کار کردن گوگل ادز

کاربران معمولاً بر لینک اول بیشتر از دیگر لینک‌ها کلیک می‌کنند. به همین دلیل تمام کسب و کارها دوست دارند در رتبه اول قرار گیرند. پس گوگل چگونه این ماجرا را مدیریت می‌کند؟

جایگاه تبلیغات شما به Ad Rank بستگی دارد. Ad Rank امتیازی است که گوگل به هر تبلیغ می‌دهد و بر اساس آن، جایگاه تبلیغات را مشخص می‌کند. این امتیاز بر اساس دو عامل اصلی قیمت پیشنهادی برای هر کلیک و امتیاز کیفیت تبلیغ شما تعیین می‌شود.

قیمت پیشنهادی برای هر کلیک

در واقع گوگل ادز مانند یک حراجی و مزایده است. شما و رقبایتان برای یک کلمه کلیدی خاص، مبلغ‌های مختلفی پیشنهاد می‌دهید و مسلما کسی که قیمت بیشتری پیشنهاد دهد برنده جایگاه بالاتر است.

امتیاز کیفیت تبلیغ

گوگل برای سنجش کیفیت هر تبلیغات از معیاری به نام امتیاز کیفیت تبلیغ استفاده می‌کند. این امتیاز به سه عامل بستگی دارد:

  1. نرخ کلیک‌ها
  2. مرتبط بودن تبلیغات
  3. کیفیت صفحه فرود

هر چقدر امتیاز کیفیت تبلیغات شما بیشتر باشد، هزینه تبلیغات شما کمتر خواهد شد.

ساختار تبلیغات در گوگل ادز

قبل از شروع کار بهتر است با ساختار و سطوح گوگل ادز آشنا شوید:

  • کمپین : بالاترین سطح گوگل ادز است. شما در حساب کاربری خود می‌توانید هر تعداد کمپین بسازید. تنظیمات کلی مانند بودجه روزانه و شبکه نمایش می‌تواند برای هر کمپین متفاوت باشد.
  • گروه تبلیغ : دومین سطح است که زیر مجموعه کمپین قرار دارد. هر کمپین می‌تواند بینهایت گروه تبلیغ داشته باشد اما تنظیمات کلی مانند بودجه روزانه و نحوه قیمت گذاری تمام این گروه‌ها یکسان است. برای هر گروه تبلیغ می‌توانید یک یا چند کلید واژه تعریف کنید.
  • تبلیغ : پایین‌ترین سطح گوگل ادز است. هر گروه تبلیغ شما می‌تواند یک یا چند تبلیغ داشته باشد که به صورت چرخشی برای کاربران به نمایش درآید.

تا به اینجا با گوگل ادز، نحوه عملکرد و دلایل استفاده از آن آشنا شدیم. حالا بهتر است کار با گوگل ادز را آغاز کنیم.

راه اندازی گوگل ادز

جهت ساخت حساب کاربری گوگل ادز اول به صفحه اصلی گوگل ادز رفته و با استفاده از ایمیل و آدرس سایت حساب خود را بسازید.

بعد از اینکه حساب کاربری خود را ساختید، با صفحه‌ای مانند صفحه زیر مواجه خواهید شد.

از نوار سمت چپ کمپین‌ها را انتخاب کنید و در صفحه زیر بر روی علامت + آبی رنگ کلیک کنید تا اولین کمپین خود را بسازید.

در این مرحله می‌توانید هدف کمپین خود را انتخاب کنید. البته هدف کمپین تغییر خاصی ایجاد نمی‌کند فقط انتخاب نوع کمپین (مرحله بعد) را برای شما آسانتر خواهد کرد.

حال وقت انتخاب نوع کمپین است که چون می‌خواهیم تبلیغ در نتایج جستجوی نمایش داده شود، گزینه Search را انتخاب می‌کنیم.

در آخر نیز آدرس سایت را وارد می‌کنیم و با زدن Continue به مرحله تنظیمات کمپین می‌رویم. در این صفحه ابتدا باید نام کمپین را مشخص کنیم. قسمت بعد به شما این امکان را می‌دهد که در سایت‌های همکار گوگل و همچنین شبکه نمایش نیز تبلیغات خود را نمایش بدهید. پیشنهاد ما این است که آنها را انتخاب نکنید تا تبلیغ شما تنها در صفحه جستجوی گوگل نمایش داده شود.

گام بعدی برای انتخاب هدفگذاری شماست. از آنجایی که ایران تحریم است، نمی‌توانید ایران را انتخاب کنید و باید گزینه All countries and territories را انتخاب کنید. اما خیلی نگران نباشید چون از آنجایی که کلمات کلیدی شما فارسی است و تنها ما ایرانی‌ها این کلمات را سرچ می‌کنیم، مشکل چندانی پیش نخواهد آمد. برای زبان هم به همین صورت یا زبان فارسی و یا تمام زبان‌ها را انتخاب کنید.

در بخش بعدی باید بودجه روزانه خود را تعیین کنید. البته در نظر داشته باشید که این بودجه به طور تقریبی مصرف خواهد شد. ممکن است گوگل در بعضی روزها کمتر و بعضی روزها بیشتر از این میزان را مصرف کند. اما هزینه ماهانه شما تغییر نخواهد کرد. برای مثال اگر شما ۱۰ دلار را به عنوان بودجه روزانه تعریف کنید، یک روز ۹/۵ دلار و روز دیگر ۱۰/۵ دلار مصرف شود، ولی هزینه ماهانه شما همان ۳۰۰ دلار خواهد شد.

قیمت گذاری گوگل ادز

قیمت پیشنهادی هر کلیک (Bid) یکی از اصلی ترین عوامل تعیین کننده جایگاه تبلیغات شما در گوگل است. شما از طرفی دوست دارید جایگاه بهتری داشته باشید و از طرفی هزینه‌های خود را پایین نگه دارید.

تنظیمات این بخش به طور پیشفرض بر روی Maximize clicks قرار دارد. در این روش شما تنها باید حداکثر بودجه روزانه را انتخاب کنید و بقیه کارها را گوگل انجام می‌دهد. گوگل به صورت اتوماتیک بودجه شما را طوری مصرف می‌کند که بیشترین کلیک ممکن را کسب کنید.

با انتخاب Clicks، کلیک‌ها به عنوان معیار محاسبه هزینه انتخاب می‌شوند. در Maximum CPC نیز می‌توانید حداکثر هزینه‌ای که تمایل دارید برای تبلیغات پرداخت شود انتخاب کنید.

روش دیگری که می‌توانید انتخاب کنید، قیمت گذاری دستی (Manual Bidding) است. در این روش خودتان می‌توانید به صورت دستی برای هر گروه از تبلیغات (Ad Group) یا هر کلید واژه مبلغ خاصی را مشخص کنید. هر چند این کار می‌تواند دشوار و زمانبر باشد، اما یک مزیت نیز محسوب می‌شود.

شما می‌توانید برای کلمات مهمتر و باارزشتر که تصور می‌کنید مشتریان بیشتری برای شما خواهند آورد، هزینه بیشتری تعیین کنید و برای کلمات معمولی تر هزینه کمتری پرداخت کنید.

اما خاطرتان باشد که روش قیمت گذاری دستی با آزمون و خطا همراه است. پس از شروع تبلیغات می‌توانید هزینه خود را کمی تغییر دهید و با مشاهده نتایج، میزان هزینه بهینه را پیدا کنید.

پیشنهاد ما این است که در ابتدا از روش Maximize Clicks استفاده کنید.

پس از تعیین نوع قیمت گذاری، روی گزینه Show more settings کلیک کنید. ممکن است بخواهید تبلیغات شما تنها در بعضی از روزها یا ساعت‌ها نمایش داده شود. از قسمت Ad schedule این زمانبندی را مشخص کنید.

یک گزینه دیگر نیز در این قسمت وجود دارد که کار شما را راحت خواهد کرد. اگر تنظیمات Ad rotation را بر روی حالت بهینه سازی (Optimize) قرار دهید، گوگل عملکرد هر تبلیغ را بررسی می‌کند و تنها بهترین آنها را برای مخاطبان نمایش می‌دهد.

افزونه‌های گوگل ادز

قبل از آغاز طراحی تبلیغات، گوگل یک گزینه کاربردی دیگر نیز در اختیار شما قرار داده است؛ Ad extensions.

این گزینه در واقع ابزارهایی است که به افزایش جذابیت و در نتیجه بالا رفتن CTR تبلیغات شما کمک می‌کند. این ابزارها برای ارائه اطلاعاتی که در فضای محدود گوگل ادز جا نمی‌شوند، بسیار مناسب هستند. شما بر اساس نوع کسب و کار و نیاز خود، می‌توانید یک یا تعدادی از Extension ها را انتخاب کنید. اما مهمترین آنها عبارتند از:

  • Callouts: اضافه کردن اطلاعات بیشتر به متن تبلیغ. این گزینه برای اشاره کردن به تخفیف‌ها و ویژگی‌های محصولات بسیار مناسبت هستند.
  • Sitelink: از این طریق می‌توانید لینک‌های بیشتری به تبلیغ اضافه کنید تا مخاطبان را به دیگر صفحه‌های سایت هدایت کنید.
  • Calls: با اضافه کردن شماره تلفن، مخاطبان را به تماس گرفتن ترغیب کنید.
  • Price: اگر مزیت شما نسبت به دیگر رقبا در قیمت محصولات است، با نشان دادن قیمت در تبلیغات می‌توانید مشتریان را ترغیب کنید.

در حین ساختن هر کدام از این Extension ها می‌توانید روی Preview کلیک کنید تا پیش نمایش آن را مشاهده کنید.

با کلیک بر روی Save and continue به مرحله بعد خواهید رفت.

ساخت گروه تبلیغ در گوگل ادز

حال نوبت این است که گروه‌های تبلیغ (Ad groups) و کلمات کلیدی خود را بسازید.

در ستون سمت راست با وارد کردن آدرس سایت و یک کلمه کلیدی، گوگل تعداد زیادی کلمه کلیدی به شما پیشنهاد می‌کند. هنگامی که کلمه کلیدی خود را انتخاب کردید، وقت این است که گروه تبلیغ خود را بسازید.

اما فراموش نکنید که انتخاب کلمات کلیدی مناسب کار بسیار دشواری است و این کلمات تاثیر مستقیمی بر موفقیت و یا شکست کمپین شما خواهند داشت. یکی از اقدامات مناسب برای جلوگیری از شکست، جستجوی کلمات کلیدی با استفاده از گوگل کیورد پلنر است.

در کادر سمت چپ باید کلمات کلیدی را وارد کنید. بهتر است که این کلمات به یکدیگر مرتبط و نزدیک باشد. برای مثال ما قصد داریم برای بازاریابی محتوایی تبلیغ کنیم، پس بهتر است کلماتی مانند بازاریابی محتوایی، بازاریابی محتوا و تولید محتوا را در این گروه قرار دهیم. استفاده از کلمات غیر مرتبط علاوه بر پایین آوردن امتیاز کیفیت تبلیغ، باعث هدر رفتن هزینه ما نیز خواهد شد زیرا مخاطب اشتباه را هدف گرفته ایم.

حتی برخی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند برای هر گروه تبلیغ تنها از یک کلمه کلیدی در حالت‌های مختلف (در ادامه) استفاده کنیم.

برای انتخاب کلمه کلیدی چهار حالت پیش روی ماست. فرض کنیم کلمه کلیدی شما شال زنانه است

  • Broad match: در این حالت کافی است هر کدام از کلمات کلیدی شما در متن جستجوی کاربر قرار داشته باشد. حتی ممکن است برای کلمات هم خانواده و مشابه نیز نمایش داده شود. احتمال دارد تبلیغ شما برای جستجوی لباس زنانه نیز نمایش داده شود.
  • Broad match modifier: در این حالت کلمات کلیدی مد نظر شما حتما باید در جستجوی کاربر باشند اما ترتیب آن ممکن است تغییر کند. ممکن است تبلیغ شما برای جستجوی شال و روسری زنانه نمایش داده شود. برای این حالت باید پیش از کلمات خود یک + قرار دهید (+شال +زنانه).
  • Phrase match: این روش تبلیغ شما برای همان کلمه کلیدی نمایش داده می‌شود اما امکان دارد کلماتی قبل یا بعد از آن قرار بگیرند؛ مانند شال زنانه آبی یا حراج شال زنانه. این روش با قرار دادن کلمات بین ” ” اعمال می‌شود (“شال زنانه”).
  • Exact match: اما اگر قصد دارید تبلیغات شما زمانی نمایش داده شود که دقیقا همان عبارت سرچ می‌شود، باید از این حالت استفاده کنید. البته امکان دارد که عبارات بسیار مشابه نیز شامل تبلیغ شما شوند؛ مانند شال بانوان. این حالت با استفاده از [ ] ایجاد می‌شود ([شال زنانه]).
بیشتر بخوانید:  راهنمای نصب گوگل آنالیتیکس در 3 مرحله

هر کدام از این حالت‌ها مزایا و معایب خود را دارند و انتخاب آنها به اهداف شما بستگی دارد.

ساخت تبلیغ در گوگل ادز

پس از تعیین کلمات کلیدی، وقت ساخت تبلیغ است.

این مرحله نیز یکی از مراحل ظریف و حساس در اجرای تبلیغات گوگل ادز است. باید تبلیغاتی (Ads) بسازید که جذاب باشد و بتواند مخاطبان را به سایت شما هدایت کند. گوگل پیشنهاد می‌کند برای هر گروه تبلیغ حداقل سه تبلیغ ایجاد کنید تا با استفاده از قابلیت Ad rotation که پیشتر فعال کردیم، بهترین تبلیغ شما را شناسایی کند.

  • Final URL: آدرس صفحه ورودی که قصد دارید مخاطب وارد آن شود. پیشنهاد می‌کنیم برای رهگیری و بررسی بهتر نتایج تبلیغ، از UTM استفاده کنید.
  • Headline: گوگل ادز به شما اجازه می‌دهد سه هدلاین بنویسید تا در بالای تبلیغ نمایش داده شود. هر کدام از این هدلاین‌ها ۳۰ کاراکتر ظرفیت دارند.
  • Display path: یکی از نکات جالب گوگل ادز این است که می‌توانید ظاهر لینک را نیز تغییر دهید. برای مثال ممکن است لینک اصلی تبلیغ، لینک صفحه اول سایت باشد اما برای ترغیب مخاطب بخواهید از کلماتی مثل جشنواره و … استفاده کنید.
  • Description: گوگل ادز به شما این امکان را می‌دهد که دو متن توضیح ۹۰ کاراکتری برای تبلیغ خود بنویسید که زیر قسمت لینک نمایش داده شوند. البته توجه داشته باشید که گوگل بر اساس دستگاه مورد استفاده کاربر و یا تشخیص خود، ممکن است این توضیحات و یا افزونه‌ها را برای کاربر نمایش ندهد.

همانطور که گفتیم نوشتن تبلیغ کار حساسی است زیرا علاوه بر تاثیر بر روی امتیاز کیفیت گوگل، باید بتواند مخاطب را نیز به کلیک کردن ترغیب کند؛ پس باید بتوانید به خوبی از کلمات کلیدی و جملات جذاب استفاده کنید.

سعی کنید حتما از کلمه کلیدی مورد نظر در هدلاین و لینک استفاده کنید. همچنین در توضیحات نیز می‌توانید به مزیت و برتری خود نسبت به دیگران اشاره کنید. علاوه بر این فراموش نکنید که در انتهای توضیحات حتما فراخوان (Call-To-Action) به کار ببرید.

بعد از اینکه قالب اصلی تبلیغ خود را تعیین کردید، تبلیغات دیگر را نیز مشابه آن بسازید. اما در این تبلیغات از مزیت‌ها، تخفیف‌ها و فراخوان‌های دیگر استفاده کنید تا با امتحان کردن آنها علایق مشتریان را بهتر بشناسید.

پس از اینکه تمام تبلیغات خود را ساختید، دکمه Save را بزنید و بعد از بررسی نهایی، دکمه Continue to campaign را کلیک کنید.

تبلیغات گوگل ادز شما آماده اجراست. اما همانطور که گفتیم گوگل پیش از نمایش تبلیغ به کاربران، ابتدا آن را از نظر کیفی بررسی می‌کند و سپس آن را تایید می‌کند. این مرحله از چند ساعت تا یک روز طول می‌کشد. در این مدت می‌توانید حساب خود را شارژ کنید. البته متاسفانه بخاطر تحریم، برای شارژ حساب باید از کارت‌های اعتباری خارجی مانند VISA و MasterCard استفاده کنید.

نظارت و آمار گوگل ادز

تا به اینجا یاد گرفتیم که چگونه یک تبلیغ در گوگل ادز انجام دهیم. اما شاید کار اصلی از اینجا شروع شود. حال باید به دقت موفقیت کمپین‌های خود را بررسی کنیم تا با بهینه سازی آنها، از هدر رفتن سرمایه خود جلوگیری کنیم.

اولین کاری که باید انجام دهیم، لینک کردن گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس است. در داشبورد گوگل ادز روی Tools کلیک می‌کنیم و از قسمت Setup گزینه Linked accounts را انتخاب می‌کنیم. در فهرست بعدی با کلیک بر روی گوگل آنالیتیکس وارد صفحه جدید خواهیم شد. در این صفحه اول گزینه Auto-tagging را فعال می‌کنیم و سپس حساب گوگل آنالیتیکس خود را انتخاب می‌کنیم. بدین ترتیب از طریق داشبورد گوگل آنالیتیکس می‌توانید به اطلاعات تبلیغات گوگل ادز دسترسی داشته باشید.

پیشتر در مرحله ساختن تبلیغ گفتیم که می‌توانید از UTM استفاده کنید. اما اگر ساختن لینک UTM برای هر تبلیغ کار دشواری به نظر می‌رسد، می‌توانید از یک راه ساده‌تر استفاده کنید.

در این روش از Tracking templates استفاده خواهیم کرد. کافیست در داشبورد گوگل ادز از ستون سمت چپ گزینه Settings را انتخاب کنید و در صفحه تنظیمات، تب Account Settings را انتخاب کنید.

در ردیف اول Tracking templates را انتخاب کنید و کد زیر را در آن کپی کنید:

{lpurl}?matchtype={matchtype}&network={network}&device={device}&adposition={adposition}&keyword={keyword}&campaignid={campaignid}

در ردیف دوم نیز مطمئن شوید که Auto-tagging فعال باشد.

با انجام این تنظیمات می‌توانید به طور دقیق عملکرد تبلیغات گوگل ادز خود را بسنجید و تاثیر آن را مشاهده کنید.

اما این تنظیمات تنها آمار ورودی به وبسایت شما را می‌سنجند. شاید بخواهید یک مرحله جلوتر رفته و میزان فروش آنلاین محصولات از طریق گوگل ادز را بررسی کنید. برای این کار روی دکمه Tools کلیک کرده و از قسمت Measurement، Conversions را انتخاب کنید.

در این قسمت می‌توانید ابتدا Website را و سپس یکی از اهداف را انتخاب کنید. پس از انجام تنظیمات، باید تگ ساخته شده را در سایت خود وارد کنید تا تنظیم این مرحله نیز به اتمام برسد.

تاریخ انتشار اصلی : 2019-05-04 17:23:27

    نظر خود را بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    84 − = 76